فن آوری نوین
فاطمه دباغ کاشانی
شومیز
184
فن آوری نوین
فاطمه دباغ کاشانی
شومیز
184
فاطمه دباغ کاشانی
شومیز
978-622-5412-74-3
978-622-5412-74-3
184
1403
200
1
آزمایشگاه فیزیک پایه یکی از مهمترین دروس دورهی کارشناسی رشتههای علوم پایه و مهندسی است که نقش بهسزایی در درک عمیقتر مفاهیم فیزیک و آشنایی دانشجویان با روشهای تجربی دارد. در این میان، کتاب راهنما و دستور کار آزمایشگاه فیزیک پایه (3) - جلد اول نوشتهی فاطمه دباغ کاشانی، منبع ارزشمندی برای دانشجویان و اساتید این درس به شمار میرود.
این کتاب با هدف ارائهی مفاهیم بنیادین فیزیک در قالب آزمایشها تدوین و بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی شده است. فاطمه دباغ کاشانی با بهرهگیری از تجربیات چندین سالهی خود در تدریس این درس در دانشگاه علم و صنعت ایران، آزمایشها را از نظر زمان انجام و تکرارپذیری بهینهسازی کرده است.
فاطمه دباغ کاشانی در فصل اول کتاب راهنما و دستور کار آزمایشگاه فیزیک پایه (3) - جلد اول، بهطور مفصل به اهمیت نگارش گزارش کار و ساختار استاندارد آن پرداخته است. این بخش راهنمای بسیار مفیدی برای دانشجویان است تا بتوانند گزارشهای خود را به شیوهای حرفهای و علمی تنظیم کنند. نویسنده با ارائهی یک بازبینه (چکلیست) در انتهای این فصل، به دانشجویان کمک میکند تا از کامل بودن گزارشهای خود اطمینان حاصل کنند.
یکی از نکات جالب توجه در کتاب راهنما و دستور کار آزمایشگاه فیزیک پایه (3) - جلد اول، تأکید بر اهمیت تحلیل دادهها و خطاهای آزمایش است. در فصل دوم، نویسنده بهطور مفصل به مفاهیمی چون دقت، صحت، خطاهای تصادفی، و ارقام معنیدار میپردازد. این بخش به دانشجویان کمک میکند تا درک عمیقتری از ماهیت علم تجربی و اهمیت دقت در اندازهگیریها پیدا کنند. به عنوان مثال، در بخشی از کتاب آمده است: «دادههایی که در طی آزمایش ثبت میشود، باید فقط شامل ارقام معنیدار باشد. ارقام معنیدار اعدادی هستند که در اندازهگیری یا محاسبه معنی دارند. آنها رقمهای با معنی نیز نامیده میشوند. ادوات اندازهگیری که شما استفاده میکنید، تعداد ارقام معنیداری که شما باید ثبت نمایید را مشخص میکند.» این توضیحات دقیق و کاربردی، به دانشجویان کمک میکند تا اهمیت دقت در ثبت و گزارش دادهها را درک کرده و مهارتهای لازم را برای انجام آزمایشهای دقیق کسب کنند.
فاطمه دباغ کاشانی در کتاب راهنما و دستور کار آزمایشگاه فیزیک پایه (3) - جلد اول با ارائهی 18 آزمایش متنوع، طیف گستردهای از مباحث فیزیک را پوشش داده است. این آزمایشها شامل موضوعاتی چون امواج صوتی، انبساط حرارتی، قوانین گازها، اپتیک و غیره است. هر آزمایش با جزئیات کامل و دستورالعملهای دقیق ارائه شده است که به دانشجویان اجازه میدهد تا آزمایشها را با اطمینان و دقت بالا انجام دهند.
این کتاب برای دانشجویان علوم پایه و مهندسی که واحد درسی آزمایشگاه فیزیک پایه (3) را میگذرانند مناسب است. همچنین برای افرادی که می خواهند با مفاهیم بنیادین فیزیک در قالب آزمایشها آشنا شوند و نحوه نگارش گزارشهای آزمایشگاهی استاندارد را یاد بگیرند مفید است.
اگر نور به وسیلهی شیء روشنسازیشدهای گسیل شود که در صفحه کانونی عدسی همگرا تنظیم شده است، به صورت باریکه نور موازی روی آینه تخت موقعیتدهیشده پشت عدسی، تابیده میشود. این نور در جهت مخالف به صورت نور موازی پشت عدسی بازتاب شده و به وسیلهی عدسی به سمت کانون شکسته میشود؛ بنابراین تصویر شیء اولیه در صفحهی عدسی تولید میشود (این اصل تعیین فاصلهی کانونی با موازیسازی خودکار است).
تئوری آزمایش: طول کانونی عدسی میتواند به وسیلهی روشهای گوناگونی تعیین شود. اساس روشهای اجرائی مختلف، قانون تصویرسازی است. طول کانون عدسی همگرا به صورت فاصله بین عدسی و نقطهی کانونی تعریف میشود. فاصلهی کانونی جایی است که پرتوهای نور شکستهشده پس از خروج از عدسی در آنجا همگرا میشوند. طول کانون عدسی واگرا به صورت فاصله بین عدسی و نقطهی مجازی برخورد پرتوهای نور خارجشده از عدسی برای نور فرودی تصویردهیشده به سمت عقب، تعریف میشود.