فن آوری نوین
رمضان عباس نژادورزی، جواد وحیدی
شومیز
531
فن آوری نوین
رمضان عباس نژادورزی، جواد وحیدی
شومیز
531
رمضان عباس نژادورزی، جواد وحیدی
شومیز
978-600-7272-26-8
978-600-7272-26-8
531
1397
200
1
کتاب ساختمان دادهها با پایتون نوشتهی رمضان عباس نژادورزی و جواد وحیدی، علاوه بر تدریس مفاهیم ساختمان دادهها با مثالهای متعدد، الگوریتمهای بیان شده را با زبان پایتون پیادهسازی نموده است.
ساختمان داده یکی از درسهای پایهای و مهم رشته مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر است. از نکات بارز این کتاب این است که علاوه بر تدریس علمی مفاهیم نکات تستی را نیز بیان نموده. در همین راستا حدود 450 تست کنکور کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر دانشگاههای دولتی و آزاد به همراه حل تشریحی آنها در پیوست کتاب الکترونیکی آمده است.
این کتاب شامل 7 فصل است. در فصل اول، الگوریتمها، پیچیدگی آنها و الگوریتمهای بازگشتی بیان گردیده است. در فصل دوم کتاب، آرایه، ماتریس، ماتریس خلوت و کاربردهای آنها آمده است. در فصل سوم، مفاهیم صف و پشته و کاربرد آنها شرح داده شده است. در فصل چهارم، لیست پیوندی بیان گردیده. در فصل پنجم، درخت و کاربردهای آن را میبینید. در فصل ششم، گراف و کاربردهای آن بحث شده است و در خاتمه در فصل هفتم، روشهای مختلف مرتبسازی بیان گردیده است. علاوه بر فصلهای بیان شده به کتاب الکترونیکی دو پیوست اضافه گردیده است. پیوست اول به آموزش برنامهنویسی پایتون بهطور خلاصه پرداخته است. اما، پیوست دوم 450 تست کارشناسی ارشد را مطرح نموده و به صورت تشریحی حل نموده است.
پایتون (Python) یک زبان برنامهنویسی همه منظوره، سطح بالا، شیءگرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خیدو فان روسوم در سال 1991 در کشور هلند طراحی شد. فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامههای نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شدهاند و در مقابل کتابخانههایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.
برخلاف برخی زبانهای برنامهنویسی رایج دیگر که بلاکهای کد در آکولاد تعریف میشوند (به ویژه زبانهایی که از گرامر زبان سی پیروی میکنند) در زبان پایتون از نویسه فاصله و جلو بردن متن برنامه برای مشخص کردن بلاکهای کد استفاده میشود. به این معنی که تعدادی یکسان از نویسه فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار میگیرند، و این تعداد در بلاکهای کد درونیتر افزایش مییابد. بدین ترتیب بلاکهای کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.
پایتون مدلهای مختلف برنامهنویسی را پشتیبانی میکند و برای مشخص کردن نوع متغیرها از یک سامانهٔ پویا استفاده میکند. این زبان از زبانهای برنامهنویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شیءگرا است که در ویژگیها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمالتاک و تیسیال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده میکند.