فن آوری نوین
رمضان عباس نژادورزی، فاطمه عبدی سقاواز
شومیز
246
فن آوری نوین
رمضان عباس نژادورزی، فاطمه عبدی سقاواز
شومیز
246
رمضان عباس نژادورزی، فاطمه عبدی سقاواز
شومیز
978-600-7272-24-4
978-600-7272-24-4
246
1397
200
1
کتاب طراحی واسط کاربری با پایتون (Tkinter) نوشتهی رمضان عباس نژادورزی و فاطمه عبدی سقاواز، کتابخانه Tkinter این زبان را به طور کامل در شامل 6 فصل آموزش میدهد.
«پایتون» (Python) یک زبان برنامهنویسی «شیگرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسی» (Semantic) پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه «نرمافزارهای کاربردی» (Application software) است. این زبان برنامهنویسی در زمینه «توسعه سریع نرمافزارهای کاربردی» (Rapid Application Development) دارای جذابیت بالایی محسوب میشود زیرا دارای «انواع پویا» (Dynamic Types) و «انقیاد دهنده پویا» (Dynamic Binding) است.
پایتون، زبان برنامهنویسی نسبتا سادهای محسوب میشود که یادگیری آن به دلیل دارا بودن «نحو» یکتایی که بر قابلیت خوانایی تمرکز و تاکید دارد آسان است. خواندن و ترجمه کدهای نوشته شده به زبان برنامهنویسی پایتون نسبت به دیگر زبانها برای «توسعه دهندگان» (Developers) سادهتر محسوب میشود. این موضوع به نوبه خود هزینههای نگهداری و توسعه برنامههای نوشته شده به این زبان را کاهش میدهد زیرا امکان همکاری تیمها بدون مواجهه با موانع زبانی و وجود تجربیات کاری متفاوت در میان اعضای تیم را به دست میدهد.
زبان برنامه نویسی پایتون کاربردهای متعددی دارد. از طریق این زبان میتوانید برنامههای تحت کنسول، برنامههای تحت ویندوز (دسکتاپی)، برنامههای تحت وب، برنامه های تحت شبکه و غیره را پیاده سازی نمایید. پایتون برای پیادهسازی این برنامهها از کتابخانههای مختلفی بهره میبرد. یکی از کتابخانههای معروف پایتون که برای طراحی و پیادهسازی واسط گرافیکی کاربر به کار میرود، کتابخانه Tkinter است.
کتابخانه Tkinter در اصل از زبان برنامهنویسی Tk گرفته شده است که مخفف عبارت Tk Interface است. این کتابخانه امکانی را فراهم میکند تا برنامهنویس بدون نیاز به کتابخانهها و ابزارهای جانبی دیگر و فقط با استفاده از قابلیتهای که پایتون به صورت پیش فرض در هنگام نصب استاندارد با خود به همراه دارد به تولید رابطهای گرافیکی (بصری) کاربر بپردازد.
فصل اول کتاب، مقدمات Tkinter، ویجتهای Label، Entry، Button را با مثالهای متعدد آموزش میدهد. فصل دوم، ویجتهای CheckButton، RadioButton، ComboBox، Listbox را مورد بررسی قرار میدهد. فصل سوم، کنترلهای پیشرفته مانند Menu، Frame، Scale، Spixbox و غیره را آموزش میدهد. فصل چهارم، گرافیک در پایتون و ویجت Canvas را به طور کامل بررسی میکند. فصل پنجم، رویدادهای ماوس و صفحه کلید را بحث مینماید و فصل ششم، کادرهای محاوره در Tkinter را آموزش میدهد. پیوست کتاب نیز شامل خلاصهای از آموزش مقدمات پایتون و کد رنگها در پایتون است.